en höstpromenad i oktober

åland och tillbaka

Jag fortsätter med att visa bilder från sommaren, den här gången från min och pappas hus(skåp)bilssemester till Åland. En mådagskväll i slutet av juli tog vi färjan över från Grisslehamn.
Morgonen efter spelade vi äventyrsgolf.
Sen åkte vi vidare och klättrade upp i ett utkikstorn.
Och så åkte vi vidare till en långgrund strand.
Vi hittade ett mysigt ställe att övernatta på och pappa diskade efter middagen.
Morgonen efter åkte vi tillbaka till Grisslehamn och spelade minigolf igen. En rolig liten pojke kom förbi och ville vara med och spela.
Sen åkte vi vidare till Öregrund och åt glass innan regnet kom.
Och så åkte vi hem. Vi lyssnade på sorglig musik samtidigt som regnet smattrade mot rutan i mörkret. Bland det absolut bästa jag vet.

veckans mest spelade låt

krakow

För ungefär tre månader sedan tillbringade jag och Fredrik en vecka i Krakow, tänkte att det var på tiden att jag visar bilder från den veckan.
Här är vi på Skavsta och dricker den obligatoriska ölen.

När vi kom fram åt vi varsin pizza på en restaurang precis bredvid hotellet, sen spelade vi kort på rummet innan vi gick och la oss.
Efter att vi promenerat runt och kollat läget i staden stannade vi och åt lunch.
Efter ännu lite mer promenerande köpte vi med oss öl och vilade fötterna på rummet.
Sen åt vi en väldigt god (och stark!) middag.
Dagen efter tog vi bussen till Auschwitz och gick en guidad tur.
In till gaskammaren...
Birkenau
Efter en lång och tung dag åt vi middag på hotellet.
Dagen efter promenerade vi runt i Kazimierz, hängde på mysiga caféer och barer och hittade små fina affärer.
Efter att vi hade ätit en sjukt god middag åt vi en sjukt god efterätt. Efter det var jag så mätt att jag knappt kunde gå ordentligt.
Den här typen lyckades lura in oss i ett chokladbageri(?) där vi köpte en jättefin handgjord chokladekorre.
Sen gick vi och drack öl på en trevlig innergård.
När vi kom till hotellet var det polisbilar längre ner på våran gata och vi blev väldigt nyfikna.
Det bästa vykortet jag har köpt, någonsin.
Dinglis och gänget tog en dusch.
Sen softade de med chips och dricka från mini-baren.
Sen blev det morgon igen och vi åt frukost i parken.
Vi promenerade vidare.
Tidigt morgonen efter satte vi oss på en buss och åkte till Zakopane. Regnet öste ner när vi kom fram och vi gick åt "fel" håll och hamnade i ett bostadsområde och ville åka hem igen.
Men sen slutade det regna och vi hittade rätt.
När vi kände att det var dags att åka tillbaka började regnet plötsligt ösa ner igen. Bussfärden var lång och fantastiskt vacker!
När vi kom tillbaka till Krakow tog vi varsin öl på en hemskt trevlig jazzbar.
På vägen till hotellet hittade Dinglis och gänget en ny kompis. Smutsig, alldeles ensam och övergiven. De tog förstås hand om henne och hon fick flytta med till Sverige.
Nästa dag promenerade vi till Schindlers fabrik, vi gick dock aldrig in och tittade. När vi skulle gå tillbaka in till stan igen tänkte vi ta en genväg. Det slutade med att vi hamnade helt åt helvete på en liten gångväg precis intill en motorväg. Hungriga och trötta som vi var blev vi förstås hemskt irriterade. Den lyckan vi kände när vi hade hittat tillbaka och fått i oss pizza och öl är svår att beskriva.
Det bästa jazzhaket skulle vi förstås hitta våran sista kväll. Nere i en mörk källare turades ett antal ungdomar om att spela grym musik. Dessutom fick man röka inne.
Sen kom dagen då det var dags att åka hem och vi matade duvorna i parken en sista gång. (Jag har aldrig sett så mycket duvor i hela mitt liv som jag gjorde i Krakow, inte så många nunnor heller för den delen.)

säg hej till frasse och sixten

För två veckor sedan flyttade dessa fantastiska varelser hem till min mamma och pappa, vilket har fått mig att nästan vilja flytta hem igen.

with love from amsterdam

Trots all stress och ångest så kom vi iväg till Amsterdam.
Under tiden vi väntade på att få checka in på hotellet så promenerade vi runt och tittade på alla fina hus och små gator.
När vi tillslut fick vårat hotellrum la vi oss i sängen en stund för att vila. Sen kom tårarna och de tycktes aldrig sluta rinna. Men min mamma är bäst och ett par timmar senare åt vi middag på en mysig restaurang och det kändes lite bättre.
Några ynka meter från vårat rum låg det en irländsk pub. Det kändes som att våran säng låg intill bardisken.
Det blev lördag och vi promenerade runt i staden, krockade med cyklar och handlade i små roliga affärer.
Dinglis och gänget var förstås också med.
Och så gick vi på Anne Frank-museet, hemskt intressant. Tyvärr fick man inte fotografera.
På kvällen bestämde vi oss för att åka kanalbåt.
Och så blev det söndag och dags för en sista promenad runt vårat kvarter.
I rädsla för att virra bort oss så åkte vi till flygplatsen fem timmar innan vårat plan skulle lyfta. Men eftersom att Amsterdams flygplats är gigantiskt så fanns det mycket att roa sig med under den tiden.